Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Πρόβατα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής





Αυστραλοί επιστήμονες φιλοδοξούν να αναπαράγουν πρόβατα, τα οποία να ρεύονται λιγότερο σαν μέρος των προσπαθειών τους για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών.

Το ρέψιμο είναι πολύ μεγαλύτερη πηγή εκπομπών ρύπων στα πρόβατα από ότι τα εντερικά αέρια, όπως εξηγούν οι ίδιοι.

Το 16% περίπου του φαινομένου του θερμοκηπίου στην Αυστραλία προέρχεται από τη γεωργία, αναφέρει το τμήμα κλιματικών αλλαγών, ενώ το 66% αφορά σε μεθάνιο που εκπέμπουν εκτρεφόμενα ζώα με το να ρεύονται.

Οι επιστήμονες στη Νέα Νότια Ουαλία διεξάγουν πειράματα σε ειδικά σχεδιασμένα εκτροφεία, όπου και μετρούν την ποσότητα αερίων που εκλύει ένα πρόβατο με τη διαδικασία του ρεψίματος. Σε 200 δείγματα μέχρι στιγμής, έχουν βρει ότι όσο περισσότερο τρώνε, τόσο περισσότερο ρεύονται.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος των επιστημόνων είναι η αναπαραγωγή ενός προβάτου, το οποίο θα παράγει λιγότερο μεθάνιο, αέριο το οποίο ευθύνεται περισσότερο για την κλιματική ακόμη κι από ότι το διοξείδιο του άνθρακα. 


[tvxs.gr]

Η ναυτιλία βρίσκει λύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος

Η ναυτιλία έχει αποδείξει στην ιστορία της ότι διαθέτει το κουράγιο, τη δέσμευση και την ικανότητα να βρίσκει λύσεις, ώστε να ελέγχει και να μειώνει περαιτέρω την ατμοσφαιρική ρύπανση, συνδυάζοντας την ευελιξία και την απλότητα στον τρόπο, που αυτές εφαρμόζονται, και να προάγει την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, φιλικών προς το περιβάλλον, που τελικά διασφαλίζουν ένα ισότιμο πεδίο δράσης για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και αποφεύγοντας τις στρεβλώσεις της αγοράς.
Ο κ. Απόστολος Πουλοβασίλης, Regional Marine Manager της Lloyd's Register.
Tα παραπάνω επισημαίνει ο κ. Απόστολος Πουλοβασίλης, Regional Marine Manager της Lloyd's Register Emea, σε μία παρουσίαση του στο ετήσιο συνέδριο του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), το οποίο πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Με θέμα «Βιώσιμη ανάπτυξη για τη ναυτιλία», η παρουσίαση του κ. Πουλοβασίλη αναφερόταν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Οπως τόνισε, εν συγκρίσει με άλλα μέσα μεταφοράς, η ναυτιλία παραμένει η πλέον αποτελεσματική ενεργειακά βιομηχανία, μεταφέροντας περίπου το 90% του παγκόσμιου φορτίου και ούσα υπεύθυνη μόνο για το 2,7%, των ρυπογόνων εκπομπών σε παγκόσμια κλίμακα.
Συγκεκριμένα, τα πλοία παράγουν 5 φορές λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τα φορτηγά και τα τρένα και 30 φορές λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τα αεροπλάνα. Ο τύπος του φορτίου είναι επίσης αρκετά σημαντικός, καθώς τα χύδην φορτία φαίνεται να είναι σημαντικά πιο αποτελεσματικά στη μεταφορά από ό,τι τα κοντέινερ για παράδειγμα, με τα πλοία μεγέθους capesize ή μεγαλύτερα πλοία γενικά να πιάνουν μεγαλύτερες αποδόσεις, όπως και τα βαριά φορτία -το σίδερο, το ατσάλι ή το κάρβουνο-, τα οποία είναι πιο αποτελεσματικά στη μεταφορά από τα πιο κατασκευασμένα ελαφριά φορτία. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να ισορροπηθεί με το γεγονός ότι το σίδερο, ως μετάλλευμα, και το κάρβουνο μαζί αποτελούν το 24% της συνολικής διανυθείσας απόστασης σε σχέση με τους τόνους που μεταφέρθηκαν το 2006 και έχει παρουσιάσει αύξηση 4% ετησίως κατά τη χρονική περίοδο 1986 - 2006.
Σε άλλο σημείο της παρουσίασης, ο κ. Πουλοβασίλης αναφέρθηκε στην 59η Σύνοδο της Επιτροπής του ΙΜΟ για την προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και τα αποτελέσματά της. Μία σύνοδος καθοριστική, καθώς συμφώνησε σε μία σειρά εθελοντικών εργαλείων, που στόχο έχουν τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
- Τον Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας - EEDI (Energy Efficiency Design), για τη δημιουργία κινήτρου για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του σχεδίου στις νέες κατασκευές.
Η διαδικασία επαλήθευσης δύο σταδίων για τον ανωτέρω δείκτη επιβεβαιώθηκε και συμφωνήθηκε ότι θα πραγματοποιούνταν σε δύο στάδια:
α. Εξέταση στοιχείων των εισαγόμενων παραμέτρων, με σκοπό τον έλεγχο συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του δείκτη πριν από τη ναυπήγηση, και
β. Επαλήθευση των θαλάσσιων δοκιμών, ώστε να επιβεβαιωθεί επίσημα ο κατασκευαστικός δείκτης ενεργειακής αποτελεσματικότητας του πλοίου.
- Το Λειτουργικό Δείκτης Ενεργειακής Αποδοτικότητας (EEOI - Εnergy Efficiency Design) για τις νέες κατασκευές, ο οποίος στοχεύει στο να διεγείρει καινοτομικές τεχνολογικές εξελίξεις προς τη βέλτιστη ενεργειακή αποδοτικότητα για τα νέα πλοία, αλλά και στην τυποποίηση της εκτίμησης αποδοτικότητας των καυσίμων για τα υπάρχοντα πλοία.
- Ενα σχέδιο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Πλοίου (SEEMP), το οποίο εσωκλείει οδηγίες εθελοντικής εφαρμογής, που συνέταξε ο κλάδος, σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές στο θέμα της απόδοσης καυσίμων κατά τη λειτουργία του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού για τον πλου, της ταχύτητας και της βελτιστοποίησης ιπποδύναμης, του βέλτιστου τρόπου χειρισμού του πλοίου και του φορτίου και της καλύτερης διαχείρισης του στόλου.
Μέτρα βασισμένα στην αγορά
Κομβικό θέμα, ωστόσο, αναδεικνύονται τα μέτρα «βασισμένα στην αγορά», που προωθούν πολλές χώρες και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ναυτιλία τα αντιμετωπίζει με προβληματισμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο ΙΜΟ, σχετικά με τα μέτρα που βασίζονται στις δυνάμεις της αγοράς, δεν κατέληξε σε ένα συμπέρασμα, το οποίο, όπως σημείωσε ο κ. Πουλοβασίλης, ήταν αναμενόμενο.
Σύμφωνα με τον κ. Πουλοβασίλη, με βάση τα λιγοστά στοιχεία, οι υφιστάμενες θέσεις, που παρουσιάστηκαν στη Ναυτιλιακή Επιτροπή για την Προστασία του Περιβάλλοντος, τείνουν οριακά υπέρ της επιβολής φόρου (LEVY), αν αποφασιστεί να χρησιμοποιηθεί ένα μέτρο βασισμένο στην αγορά, παρά την παραδοχή ότι η πρόταση για τη φορολογία μπορεί και να μην είναι βιώσιμη, λόγω του γεγονότος ότι δεν θέτει στόχους για μείωση. Από την άλλη πλευρά, το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) είναι επίσης τρωτό, λόγω των χρημάτων που απαιτεί στο χρηματιστήριο δικαιωμάτων εκπομπών, τη σύγχυση σχετικά με την εμπεριστατωμένη χρήση του εισοδήματος που παράγει, την πιθανότητα της διαρροής άνθρακα διά μέσω δυνητικής μη παγκόσμιας κάλυψης, καθώς και λόγω της διαχείρισης του πλαισίου παρακολούθησης, καταγραφής και επαλήθευσης.
Στο ερώτημα γιατί η πρόοδος στον ΙΜΟ γύρω από την ανάπτυξη παράλληλων μέτρων για τη μείωση του συνολικού όγκου των εκπομπών παγκοσμίως υπήρξε περιορισμένη, ο κ. Πουλοβασίλης απαντά ότι αυτό οφείλεται κυρίως στις διφορούμενες απόψεις, σχετικά με το εάν ένα διεθνές καθεστώς ελέγχου πρέπει να εφαρμοστεί στα πλοία όλων των χωρών ή μόνο των κρατών του ανεπτυγμένου κόσμου. Αυτό το ερώτημα είναι καίριας σημασίας. Σχεδόν τα 3/4 του παγκόσμιου εμπορικού στόλου είναι εγγεγραμμένα σε νηολόγια αναπτυσσόμενων χωρών. Ενα καθεστώς ελέγχου, που θα κάλυπτε μόνο το υπολειπόμενο τέταρτο του στόλου, θα ήταν σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματικό στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η αλλαγή σημαίας θα μπορούσε να διαβρώσει περαιτέρω την πιθανή αποτελεσματικότητα των όποιων μέτρων, το οποίο θα ήταν καταστροφικό σενάριο.
Ενας αριθμός κρατών-μελών του ΙΜΟ (συμπεριλαμβανομένων των BRIC χωρών) επιθυμεί κάθε κανονισμός κλιματικής αλλαγής να συζητηθεί στην Κοπεγχάγη (αυτή μπορεί να είναι μια χρονοβόρα διαπραγματευτική τακτική) και είναι πολύ ηχηρή η δήλωσή τους ότι δεν πιστεύουν ότι ο ΙΜΟ θα πρέπει να ασχολείται με θέματα τα οποία δεν είναι τεχνικά.

[naftemporiki.gr]

Λιώνουν οι πάγοι στην οδό του Βορρά



Αποστολή με email  Προσθήκη στο Facebook

Με το ταχύρρυθμο λιώσιμο των πάγων, η οδός του Βορρά μπορεί να μετατραπεί σε θαλάσσια «λεωφόρο» με μεγάλο οικονομικό και στρατηγικό ενδιαφέρον για τη Ρωσία.

Μέσα Ιουλίου, δύο εμπορικά σκάφη της Γερμανικής ναυτιλιακής εταιρείας Beluga, άφησαν την πόλη της Ουλσάν στη Νότιο Κορέα, με φορτίο 3,500 τόνων κατασκευαστικών υλικών και κατεύθυνση το Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Στην πορεία, στον κόλπο του Ομπ [μεγάλος Σιβηρικός ποταμός που εκβάλλει στον Αρκτικό Ωκεανό], ξεφόρτωσαν μέρος του εμπορεύματος, εξοπλισμό που προοριζόταν για το κεντρικό υδροηλεκτρικό εργοστάσιο της Σουργκούτ [πόλη που βρίσκεται στις όχθες του Ομπ, στην περιοχή της Τιουμέν].

Αυτά τα σκάφη ήταν πρωτοπόροι, με όλη τη σημασία του όρου. Σε διαφορετική περίπτωση, θα ήταν αδιανόητο να ακολουθηθεί η ίδια διαδρομή χωρίς τη συνοδεία παγοθραυστικού. Τώρα η συνοδεία αυτή δεν υπήρχε, παρά μόνο σε ένα μικρό κομμάτι της διαδρομής, το πιο βόρειο, και μόνο για παν ενδεχόμενο.

«Από το τέλος του Αυγούστου, τα σκάφη έχουν συναντήσει μικρά παγόβουνα και λεπτό πάγο. Τα ατομικά παγοθραυστικά ‘50-Let-Pobedy’ και ‘Rossia’ βρίσκονταν εκεί σε περίπτωση προβλήματος, μιας και ήταν η πρώτη μας εμπορική διαδρομή μέσω της θαλάσσιας οδού του Βορρά. Αλλά ο καιρός ήταν τόσο ευνοϊκός που τα σκάφη μας της αρκτικής κατηγορίας Ε3 θα μπορούσαν να είχαν περάσει μόνα τους», εξηγεί ο Niels Stolberg, πρόεδρος της ναυτιλιακής εταιρείας Beluga Shipping.

Η θαλάσσια οδός του Βορρά βρίσκεται λοιπόν σε στάδιο απόψυξης. Τι πρέπει να κάνουμε κατά την περίοδο αναμονής; Αυτή η διαδρομή που εκτείνεται κατά μήκος των ποταμών βόρεια της Ρωσίας, από την είσοδο στη θάλασσα Κάρα ως το Στενό του Μπέρινγκ, είναι επισήμως ανοικτή στη διεθνή ναυτιλία από το 1991, αλλά οι αρκτικοί πάγοι ανέκοπταν την επιτυχία της. Χωρίς αυτούς, η οδός θα ήταν λεωφόρος, μιας και είναι σχεδόν δύο φορές πιο μικρή από όλες τις άλλες διαδρομές που συνδέουν την Ευρώπη με την Άπω Ανατολή. Για τη σύνδεση του Αμβούργου (Γερμανία) με τη Γιοκοχάμα (Ιαπωνία) μέσω της διώρυγας του Σουέζ, πρέπει να διασχίσει κανείς 20,500 χιλιόμετρα, έναντι 12,000 μέσω της οδού του Βορρά. Αυτό θα σήμαινε έξι ημέρες κερδισμένες. Και ο όγκος των συναλλαγών ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία δε σταματά να μεγαλώνει --πρόκειται να πολλαπλασιαστεί κατά ακόμη 1,5 ως το 2010, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Εν τέλει αν αρχίσει η εκμετάλλευση του ηπειρωτικού αρκτικού κοιτάσματος (που πιθανολογείται ότι περιέχει μεγάλες ποσότητες υδρογονανθράκων), η θαλάσσια οδός του Βορρά θα γίνει απαραίτητη.

Θα εξακολουθήσει όμως το λιώσιμο των πάγων; «Από το τέλος του εικοστού αιώνα, παρατηρούμε τη μετάλλαξη του πάγου. Το μονοπάτι παέμεινε καταρχήν κλειστό κατά τη θερινή περίοδο, από τον Αύγουστο ως το Σεπτέμβριο. Ο ελάχιστος πάγος που έχουμε παρατηρήσει ήταν το 2007. Από τότε η ποσότητα έχει σταδιακά αυξηθεί, αλλά είναι δύσκολη μια πρόβλεψη της εξέλιξης των πάγων για τα επόμενα χρόνια. Η οδός θα είναι ανοικτή για τη ναυσιπλοϊα, αλλά στα στενά του Long ή του Vilkitski η υποστήριξη του παγοθραυστικού θα παραμένει πάντοτε αναγκαία», εκτιμά ο Vladimir Sokolov, του Ινστιτούτου επιστημονικών ερευνών για την Αρκτική και την Ανταρκτική (IRSAA).

Ένα θαλάσσιο μονοπάτι που μόνο η Ρωσία είναι ικανή να διατηρήσει

Δεν είναι όμως όλος ο κόσμος της ίδιας άποψης. Έτσι, οι ειδικοί της παγκόσμιας συνόδου για την κλιματική μεταβολή ισχυρίζονται ότι σε 10 με 15 χρόνια η επιφάνεια πάγου πρόκειται να έχει μεταφερθεί 100 χλμ. προς το Βορρά, κλείνοντας το μονοπάτι για όλο το χρόνο. Αν αυτό επιβεβαιωθεί, η κίνηση στο σημείο θα αναπτυχθεί σημαντικά.

Και θα επωφεληθεί από αυτό η Ρωσία; Ως αυτή τη στιγμή η Ρωσία επιβραβεύεται για τα παγοθραυστικά της με 35 ή 40 δολάρια ανά ναυτικό μίλι. Η αναθέρμανση θα καθιστούσε αυτή την υπηρεσία άχρηστη. Εντούτοις θα παραμείνει αδύνατο να διασχίσει κανείς πλήρως το σημείο στο κοντινό μέλλον, αν λάβουμε υπόψιν και τις υποδείξεις των ειδικών της IRSAA. Επιπλέον, υπάρχουν πολυάριθμα άλλα μέσα για να κερδίσουν χρήματα οι χώρες: δραστηριότητες λιμένος, βοήθεια στη ναυσιπλοϊα, μετεωρολογικά δελτία, πληροφορίες για τις χιονοθύελλες, αναφορές στην κατάσταση του πάγου, υπηρεσίες αρωγής και εκτάκτου ανάγκης. Αλλά κυρίως «η ζώνη αποκλεισμού 22,2 χιλιομέτρων είναι ένας χώρος απαγορευμένος για τα ξένα σκάφη. Υπάρχει επίσης μία οικονομική ζώνη 320 χλμ. στην οποία τα ξένα σκάφη είναι εξουσιοδοτημένα να περάσουν με συμφωνία της διοίκησης ης θαλάσσιας οδού του Βορρά, αλλά κάθε επιστημονική έρευνα ή γεωφυσική επιθεώρηση απαγορεύεται» θυμάται ο Sergueï Frolov, διευθυντής του εργαστηρίου μελέτης της πολικής ναυσιπλοϊας του IRSAA. «Επιπλέον, γα να χρησιμοποιηθεί αυτή η διαδρομή, θα χρειαστούν υποδομές που μόνο οι Ρωσία μπορεί να εγκαταστήσει».

Τίποτα δεν είναι λοιπόν τέλειο. Μέχρι τώρα, μόνο το δυτικό κομμάτι της οδού λειτουργεί καλά. Χρησιμοποιείται για τη μεταφορά μη σιδηρούχων μετάλλων και υδρογονανθράκων σε αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Αλλά το ανατολικό κομμάτι μοιάζει με λευκή έρημο. Η παρακολούθηση των πάγων και της υδρολογίας κατά μήκος της θαλάσσιας οδού του Βορρά δε διεξάγεται πλέον όπως θα έπρεπε, οι μετεωρολογικές προγνώσεις είναι ελλιπείς, τα λιμάνια είναι εγκαταλελειμμένα και πολυάριθμα σήματα ναυσιπλοϊας έχουν εξαφανιστεί. Παρόλα αυτά, ο Dmitri Kouvaline, διευθυντής του εργαστηρίου στο Ινστιτούτο οικονομικών προγνώσεων της Ακαδημίας επιστημών, εκτιμά ότι τα προβλήματα αυτά θα μπορούσαν να ρυθμιστούν αρκετά σύντομα. «Σε δέκα με δεκαπέντε χρόνια, η εσωτερική ζήτηση που δε σταματά να αυξάνεται, θα επιτρέψει την επίλυσή τους. Στο δυτικό κομμάτι, θα εκμεταλλευτούμε το πετρέλαιο και το αέριο του ηπειρωτικού τμήματος. Και στο ανατολικό κομμάτι υπάρχει πετρέλαιο και αέριο και ο Roman Abramovitch, γνωστός ολιγαρχικός και κυβερνήτης της Τσουκότκα, περιοχή της βορειοανατολικής Ρωσίας έχει εκφράσει την επιθυμία του να τα εκμεταλλευτεί. Στο κέντρο, έχουμε ήδη την επιχείρηση Nornickel.»

Ορόσημα


Έχοντας συγκεντρώσει πολυάριθμες αναφορές ειδημόνων, ο Igor Podgorny, διευθυντής προγράμματος της Greenpeace Ρωσίας καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η χώρα του έχει πολλά να χάσει από την κλιματική μεταβολή. Η απότομη αύξηση της ροής του ποταμού το χειμώνα μπορεί να οδηγήσει σε πλημμύρες και τη συνακόλουθη υπονόμευση των θεμελίων των κτηρίων του Βορρά. Τα παγόβουνα θα είναι περισσότερα γύρω από τα αποθέματα πετρελαίου στις θάλασσες του Βορρά. Το λιώσιμο του πάγου, το μονίμως παγωμένο έδαφος, πρόκειται να προκαλέσουν δυσμορφία ή και καταστροφή των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το υπόλειμμα πετρελαίου, αερίου, υλικών των αρχαίων κοιτασμάτων που βρίσκονται κάτω από τους πάγους είναι έτοιμα να εξαπλωθούν. Και τελικά, αυτό το λιώσιμο θα απελευθερώσει μια σημαντική ποσότητα μεθανίου, ένα αέριο του οποίου η επίδραση είναι ισχυρότερη αυτής του διοξειδίου του άνθρακα.
 
[Courrier International]

Προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της Εξοικονόμησης Ενέργειας στο νομό Καρδίτσας, μέσω Ευρωπαϊκού Προγράμματος


Η ανάπτυξη ενός δικτύου τηλεθέρμανσης, βασισμένου στη βιομάζα, η χρήση λεβήτων βιομάζας στις οικίες και η ανάπτυξη ενός Ενεργειακού Πάρκου είναι μερικές μόνο από τις τεχνολογικές προτάσεις του ευρωπαϊκού έργου "Προώθηση Ανανεώσιμων Πηγών (ΑΠΕ) και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΕΞΕΝ) σε ορεινές - αγροτικές περιοχές με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη - Mountain RES/RUE", για το νομό Καρδίτσας.

Το κοινοτικό αυτό πρόγραμμα υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα του προγράμματος Intelligent Energy for Europe, με συντονιστή του έργου τον καθηγητή Ιωάννη Ψαρρά, διευθυντή του Εργαστηρίου Συστημάτων Αποφάσεων και Διοίκησης (ΕΣΑΔ-ΕΜΠ), της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, ενώ στην κοινοπραξία συμμετείχαν εταίροι από διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), όπως η Αυστρία, η Εσθονία, η Γαλλία, η Κροατία, το Βέλγιο και η Βουλγαρία.

Στόχος του έργου είναι προώθηση των τεχνολογιών ΑΠΕ και ΕΞΕΝ στις κοινότητες που συμμετέχουν στο έργο, όπως η Καρδίτσα, τα όρη των Αρδεννών (Γαλλία), το Μιράου (Αυστρία), ο δήμος του Ρούγκε (Εσθονία), καθώς και κοινότητες από τη Βουλγαρία και την Κροατία. Οι τεχνολογικές προτάσεις του έργου για την Καρδίτσα, σύμφωνα με την αποκομισθείσα ευρωπαϊκή εμπειρία, πέρα των προσπαθειών που ήδη προάγονται για υδροηλεκτρικά, αιολικά και φωτοβολταϊκά, εντοπίζονται- μεταξύ άλλων- στην ανάπτυξη ενός δικτύου τηλεθέρμανσης βασισμένο στη βιομάζα.

Η Καρδίτσα χαρακτηρίζεται από ήπιες θερμοκρασιακές εναλλαγές μεταξύ χειμώνα - καλοκαίρι, από υψηλό δυναμικό υπάρχουσας βιομάζας (γεωργικά, κτηνοτροφικά, δασικά υπολείμματα), και από δυνατότητα διάθεσης του φορτίου θέρμανσης τους καλοκαιρινούς μήνες (ξήρανση βαμβακιού). Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρήση λεβήτων βιομάζας στις οικίες, με χρήση πελλετών βιομάζας ή ρινισμάτων ξυλείας. Αναγκαία κρίνεται, επίσης, η ανάπτυξη ενός Ενεργειακού Πάρκου, ενώ η ενημέρωση και η διαρκής εκπαίδευση των πολιτών και όλων των εμπλεκομένων παραγόντων στην Καρδίτσα αποτελεί υψηλής προτεραιότητας ζήτημα.

Η ανάπτυξη ενός ενημερωτικού ενεργειακού πάρκου, όπου οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τεχνολογίες ΑΠΕ και ΕΞΕΝ, εγκατεστημένες σε κλίμακα επίδειξης, και η διοργάνωση τακτικών ημερίδων και επισκέψεων από τα σχολεία, θα συμβάλλει στη διαμόρφωση περιβαλλοντικής συνείδησης και φιλικότερης στάσης προς αυτές τις τεχνολογίες από τους κατοίκους, εκτιμούν οι ιθύνοντες του έργου. Απαραίτητη, επίσης, κρίνεται η διείσδυση της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Η επιστροφή στις παραδοσιακές αρχές δόμησης, με αξιοποίηση του περιβάλλοντα χώρου, όπως πρεσβεύει η βιοκλιματική αρχιτεκτονική, μπορεί να συμβάλλει στην κατασκευή φιλικότερων προς το χρήστη κτισμάτων, με χαμηλές ενεργειακές απαιτήσεις και κόστος οικονομικά συγκρίσιμο ή και χαμηλότερο των συμβατικών κτιρίων, ιδίως αν συμπεριληφθούν τα έξοδα των απαιτούμενων ενεργειακών παρεμβάσεων για συμμόρφωση των κτιρίων με τις απαιτήσεις του σχετικού νόμου.

Στις τεχνολογικές προτάσεις του έργου για την Καρδίτσα εντάσσεται και η υλοποίηση Δράσεων ΣΗΘ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας) σε βιοτεχνίες επεξεργασίας γεωργικών / κτηνοτροφικών προϊόντων και θερμοκήπια. Οι βιοτεχνίες επεξεργασίας γεωργικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων διαθέτουν υψηλό δυναμικό αξιοποίησης των υπολειμμάτων ως πρώτη ύλη σε εγκαταστάσεις συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, για την εν μέρει κάλυψη των αναγκών των εγκαταστάσεων, εξασφαλίζοντας οικονομία και ανεξαρτησία από συμβατικά καύσιμα.

Παράλληλα, ενεργειακές καλλιέργειες που βασίζονται στην αγριαγκινάρα φαίνεται ότι μπορούν να αποτελέσουν μια βιώσιμη επιλογή για τον αγροτικό πληθυσμό του νομού. Ωστόσο, στο πλαίσιο του έργου πραγματοποιήθηκε ανάλυση των συνηθέστερων εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις στην Καρδίτσα, και τα οποία περιλαμβάνουν- μεταξύ άλλους- τους ελλιπείς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, την ελλιπή ενημέρωση των πολιτών και ζητήματα χωροθέτησης έργων ΑΠΕ, καθώς ακόμα και τα εγκαταλελειμμένα χωράφια, που χαρακτηρίζονται ως υψηλής παραγωγικότητας γη.

Η βιομάζα αντιμετωπίζει επιπρόσθετα το υψηλότερο κόστος καλλιέργειας των ενεργειακών καλλιεργειών σε σχέση με τις συμβατικές, λόγω έλλειψης επιδοτήσεών τους, αλλά και την ισχύουσα Υπουργική Απόφαση, η οποία απαγορεύει τη χρήση σύγχρονων λεβήτων βιομάζας στα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, παρότι η τεχνολογική ανάπτυξη στο συγκεκριμένο τομέα έχει υπάρξει ραγδαία τα τελευταία 16 χρόνια, με συνέπεια την έλλειψη ζήτησης σημαντικών ποσοτήτων σε εγχώριο επίπεδο.

Πάντως, όπως σημειώνει η κ. Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, ερευνήτρια στο ΕΜΠ και υπεύθυνη έργου, η ανάλυση της υλοποίησης έργων ΑΠΕ και ΕΞΕΝ (Εξοικονόμησης Ενέργειας) στις ευρωπαϊκές κοινότητες, ανέδειξε μια σειρά από οφέλη που μπορεί να αποκομίσουν οι ορεινές και αγροτικές περιοχές από τη βιώσιμη ανάπτυξη, συνεπώς και η Καρδίτσα. Μεταξύ άλλων, είναι η βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων, η μείωση ρύπων και εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η δημιουργία νέων υποδομών και η αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων, η δημιουργία ενός περιβαλλοντικά φιλικού προφίλ για την περιοχή, στοχεύοντας στον οικολογικό τουρισμό και δραστηριοποιώντας την τοπική οικονομία, όπως και η διασφάλιση θέσεων εργασίας, μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων και εξασφάλισης των ήδη υπαρχόντων.

[ΑΠΕ]

Πράσινες τεχνολογίες για το Κλίμα

green-technologies-climate-change

Οι πρωτοπόρες τεχνολογίες ΑΠΕ, αποκτούν ιδιαίτερο νόημα σε μια εποχή, όπου ο τρόπος ζωής έχει γίνει αρκετά «ενεργοβόρος» και η μόνη λύση είναι να χρησιμοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο και καλύτερα οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή».
Φανταστείτε, μία ανεμογεννήτρια που αιωρείται σε ύψος 200-300 μέτρων με τη βοήθεια ενός αερόστατου γεμάτου από ήλιο, η οποία περιστρέφεται από τους ισχυρούς ανέμους ώστε να παράγει ηλεκτρική ενέργεια, σαφώς φθηνότερη από την κιλοβατώρα που προέρχεται από τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια.
Η εν λόγω τεχνολογία, δοκιμάζεται από την καναδική εταιρεία Magenn Power και έχει κερδίσει τα φώτα της δημοσιότητας από τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα ενημέρωσης, όπως ο Economist, το Scientific American, το CNN και η γαλλική Monde.
Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, το αιολικό δυναμικό σε ύψος μερικών εκατοντάδων μέτρων, θα μπορούσε να υπερκαλύψει τις ενεργειακές ανάγκες όλου του πλανήτη.
Τέτοιου είδους καινοτόμες τεχνολογίες ΑΠΕ, αποκτούν ιδιαίτερο νόημα, τη συγκεκριμένη περίοδο, όπου όλα δείχνουν ότι ίσως δεν επιτευχθεί μια νέα δεσμευτική συμφωνία για την Κλιματική Αλλαγή στη Σύνοδο της Κοπεγχάγης.
Η επιστήμη δεν έχει πει τον τελευταίο λόγο στις τεχνικές αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Ήδη προτείνονται δίκτυα από ανεμογεννήτριες στη Βόρεια Θάλασσα, τα οποία θα καλύπτουν το 13% της τοπικής ζήτησης σε ηλεκτρικό ρεύμα ή έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται ηλιακά μονάδες στη Σαχάρα, οι οποίες θα μπορούν να παράγουν το 15%-20% της ενέργειας που χρειάζεται η Ευρώπη.
Για παράδειγμα,  η εταιρεία CETO αναπτύσσει ειδικές σημαδούρες, οι οποίες ταλαντώνονται από τα ωκεάνια ρεύματα, ενώ η Oceanlix κατασκευάζει τουρμπίνες που περιστρέφονται με την κίνηση των κυμάτων.
Επίσης, άλλες εταιρείες στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν πηγές που μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν καν στον ενεργειακό χάρτη.
Η νορβηγική εταιρεία Statkrafts, στοχεύει να αξιοποιήσει τη διαφορά πυκνότητας του βρόχινου νερού με το θαλάσσιο για να παράγει ρεύμα.
Ακόμη και τεχνικές για την ανακύκλωση των ρύπων έχουν προταθεί, σαν τον πιλοτικό αντιδραστήρα που κατασκεύασαν επιστήμονες από τα Εθνικά Εργαστήρια Sandia των ΗΠΑ, ο οποίος χρησιμοποιεί την ηλιακή ενέργεια για να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα ξανά σε καύσιμο.
Η έρευνα για την ανάπτυξη ακόμα περισσότερων τεχνολογιών ΑΠΕ ή βελτίωση των ήδη υπαρχουσών, είναι μονόδρομος, αφού ολοένα μεγαλύτερο ποσοστό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα προέρχεται στο άμεσο μέλλον από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Συνεπώς, θα πρέπει να βρεθούν πρωτοποριακές λύσεις για την αξιοποίηση των ΑΠΕ, κυρίως για τον αναπτυσσόμενο κόσμο, αφού σύμφωνα με τις προβλέψεις των επιστημόνων είναι ο πρώτος που θα αντιμετωπίσει τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγή
 
[econews.gr]

Eπιδοτήσεις για εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια

program-save-energy-buildings

Από 50 έως 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι το ποσό της επιδότησης για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, όπως αναφέρει το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα».
Το εν λόγω πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σταδιακά, σε βάθος τουλάχιστον μιας τετραετίας, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ.
Τον επόμενο μήνα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το Προεδρικό Διάταγμα για τη σύσταση Υπηρεσίας Επιθεωρητών Ενέργειας, οι οποίοι θα αξιολογούν τις δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια.
Η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη αναφορικά με τα τιμολόγια της ΔΕΗ, ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξουν αυξήσεις.
Για το θέμα των τελών για την ΕΡΤ μέσω των τιμολογίων της ΔΕΗ, η κ. Μπιρμπίλη τόνισε «ότι σήμερα δεν έχουμε εικόνα για το τι πληρώνουμε για την ενέργεια, αλλά αυτό είναι ένα θέμα που ξεπερνάει το υπουργείο Περιβάλλοντος και μέσα στο 2010 θα μπορούμε να το συζητήσουμε με τα συναρμόδια υπουργεία».
Τέλος, η υπουργός δήλωσε ότι με το νέο πρόγραμμα της ΔΕΗ «στοχεύουμε στον εκσυγχρονισμό των λιγνιτικών μονάδων». Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι ένα μέρος των παλιών μονάδων θα αντικατασταθεί με λιγνιτικές και όπως τόνισε «αυτό δεν έχει να κάνει με τη στροφή μας προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».

[econews.gr]

Τρίτη μεγάλη δενδροφύτευση στον Κοκκιναρά

Την τρίτη μεγάλη δεντροφύτευση στον Κοκκιναρά Πεντέλης, συνδιοργανώνουν την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου ο ΣΚΑΪ και ο Σύνδεσμος για την Προστασία και ανάπλαση Πεντελικού όρους.

Η δεντροφύτευση θα γίνει σε μια έκταση 1000 στρεμμάτων και θα φυτευτούν 50.000 νέα δενδρύλλια. Στόχος είναι τα επόμενα χρόνια να δεντροφυτευτούν και τα 9.000 στρέμματα στον Κοκκιναρά της Πεντέλης που κάηκαν από τις μεγάλες πυρκαγιές στην Αττική.

Σημεία συνάντησης ορίστηκαν το τέρμα της οδού Τενέδου από τη Νέα Πεντέλη και το τέρμα της οδού Ξενίας από Κηφισιά. 
 
[skai.gr]

"Οικολογική δέσμευση" από τον Καναδά





Στον περιορισμό των εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, πριν από τη σύνοδο της Κοπεγχάγης για το κλίμα, δήλωσε ότι θα προχωρήσει ο Καναδάς.

Ο Καναδός πρωθυπουργός Στέφεν Χάρπερ δήλωσε στους δημοσιογράφους, στο περιθώριο της συνόδου της Κοινοπολιτείας στο Πορτ οφ Σπέιν, στην πρωτεύουσα του Τρινιντάντ και Τομπάγκο, ότι η χώρα του πιστεύει ότι είναι σημαντικό να τηρηθούν οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει, παράλληλα με εκείνες των γειτονικών Ηνωμένων Πολιτειών.

" Παρατήρησα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έρχονται με ένα στόχο 17% κάτω από τα επίπεδα του 2005 από τώρα και μέχρι το 2020, κάτι που ουσιαστικά ταυτίζεται με τον στόχο του Καναδά, οπότε θα κάνουμε κάποιες μικρές τροποποιήσεις, που όμως θα είναι ουσιαστικές για την επίτευξη του στόχου μας".
 
[zougla.gr]

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2009

Ζημίες 28 τρισ. δολ. από πλημμύρες στον πλανήτη

Ζημίες 28 τρισ. δολ. από πλημμύρες στον πλανήτη
Επιτακτική είναι η ανάγκη αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών, προειδοποιούν δύο εκθέσεις που δημοσιεύτηκαν χθες, ενόψει της συνόδου της Κοπεγχάγης, και προειδοποιούν για τις μη αναστρέψιμες συνέπειες από την άνοδο στη θερμοκρασία του πλανήτη μας.

Ζημίες ύψους 28 τρισεκατομμυρίων δολαρίων θα προκαλέσει σε 136 παράκτιες πόλεις στον κόσμο η άνοδος της στάθμης των υδάτων λόγω των κλιματικών αλλαγών, επισημαίνει έρευνα που εκπόνησαν από κοινού το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση (WWF) και ο ασφαλιστικός όμιλος Allianz.

Σε μία προφανή προσπάθεια των επιστημόνων να ευαισθητοποιήσουν τους ηγέτες της υφηλίου για την ανάγκη αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών, η έρευνα δημοσιεύθηκε μόλις δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της Συνόδου του ΟΗΕ για το Κλίμα, που φιλοξενείται στην Κοπεγχάγη από τις 7 έως τις 18 Δεκεμβρίου.
«Αν η θερμοκρασία αυξηθεί μεταξύ των 0,5 βαθμών και των 2 βαθμών έως το 2050, η στάθμη της θάλασσας θα ανέβει κατά μισό μέτρο, προκαλώντας σοβαρές οικονομικές ζημιές», προειδοποιεί η έρευνα, αναθεωρώντας την επικινδυνότητα του φαινόμενου.
Ζημίες 28 τρισ. δολ. από πλημμύρες στον πλανήτη
Ερευνα του 2007, από τη Διακυβερνητική για τις Κλιματικές Αλλαγές, είχε αποφανθεί ότι το επίπεδο των υδάτων θα ανέβει από 18 έως 59 εκατοστά έως το τέλος του 21ου αιώνα. Σύμφωνα με την έρευνα, όμως, «αν οι σημερινές πολιτικές όσον αφορά την προστασία του κλίματος δεν αλλάξουν, είναι πιθανό να έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς το 2050».
Επίπεδα υδάτων
Συνεπώς είναι ορατό το ενδεχόμενο να αυξηθούν τα επίπεδα των υδάτων κατά ένα μέτρο έως το 2100, αφανίζοντας ορισμένες παράκτιες περιοχές και προκαλώντας τεράστιες ζημίες σε άλλες.
Συνολικά το κόστος υπολογίζεται στα 28 τρισεκατομμύρια δολάρια και, όπως φαίνεται στο παρακείμενο γράφημα, το μεγαλύτερο πλήγμα θα υποστούν η πόλη Γκουανγκτσού, στα νότια της Κίνας, και το Μαϊάμι των ΗΠΑ, με ζημίες ύψους περίπου 2,5 τρισ. ευρώ. Μόνον δύο ευρωπαϊκές πόλεις, το Ρότερνταμ και στο Αμστερνταμ, συγκαταλέγονται στις 20 πόλεις που θα υποστούν σημαντικές ζημίες λόγω της ανόδου της στάθμης των υδάτων.
Η υπερθέρμανση θα επιταχύνει το λιώσιμο των πάγων σε Ανταρκτική, την Αρκτική και τη Γροιλανδία, κάτι που ήδη καταγράφει άλλη έρευνα που δημοσίευσε το Πανεπιστήμιο του Τέξας. Αυτή η έρευνα δείχνει ότι οι πάγοι στην Αρκτική λιώνουν με ταχύτερους ρυθμούς από το 2006.
Από το 2002 και έως το 2009, ειδικά η Ανατολική Ανταρκτική χάνει κατά μέσο όρο ετησίως 5 έως 109 μεγατόνους πάγου. Όμως από το 2006 και μετά, οι ρυθμοί αυτοί φαίνεται να έχουν αυξηθεί σημαντικά, αφού η περιοχή χάνει από 113 έως 267 γιγατόνους πάγου τον χρόνο.
Κίνδυνοι
Η εξαφάνιση των πάγων στην Ανταρκτική θεωρείται από τους μεγαλύτερους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα στο μέλλον, και οι δύο έρευνες συμφωνούν ωστόσο ότι το? μέλλον πλέον είναι απειλητικά κοντά.
«Το πρόβλημα από τη στάθμη των υδάτων θα είναι τεράστιο», επισημαίνει η πανεπιστημιακή έκθεση ενώ ο Κιμ Καρστενσεν, επικεφαλής της ομάδας του WWF στη Παγκόσμια Πρωτοβουλία για το Κλίμα, προειδοποιεί ότι «αν δεν ληφθούν αμέσως μέτρα, διατρέχουμε σοβαρό κίνδυνο να υποστούμε καταστροφικές αλλαγές».
Οι επιστήμονες συγκλίνουν στην άποψη ότι η διαβούλευση στην Κοπεγχάγη πρέπει να ξεκινήσει από τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι ΗΠΑ, πρώτες στη λίστα των χωρών που μολύνουν περισσότερο τον πλανήτη, ανακοίνωσαν ότι θα προτείνουν να τεθεί στη Κοπεγχάγη ένας στόχος για τη μείωση του συγκεκριμένου ρύπου.

[imerisia.gr]

Αναδάσωση στο Πικερμι

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgI__u2YaogZsQ7zzrjtx0nfT9Yc1mJPG87CiUsDW28Pabc3-JwbGVEmGvtqDbb17d81S6BOv95cFOVHYU2Ul0LPXuMsh2Is1Tau2Z6pF4D4hpKMWhhBJc1US8KewBhheAc8wEJXLxx9xs/s1600/pikermi.jpg



[http://anatolikiattikinews.blogspot.com]

Τελευταία ενημέρωση Δήμα


Αισιόδοξος για την επίτευξη μιας παγκόσμιας συνολικής συμφωνίας για την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου ο πρώην Έλληνας επίτροπός της ΕΕ για θέματα περιβάλλοντος, Σταύρος Δήμας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ενόψει της Συνόδου της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή. Όπως ανέφερε, η ΕΕ θα επιδιώξει μια πολιτική συμφωνία με στόχο την ταχεία εκκίνηση της εφαρμογής της και παράλληλα την μείωση των ρύπων με την εξάλειψη της φτώχειας.
Τόσο ο κ. Δήμας όσο και η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, στη σύντομη παρέμβαση της, τόνισαν την ανάγκη μιας συνθήκης νομικά δεσμευτικής μέσα σε ένα χρονικό περιθώριο 3 -6 μηνών.
Ο κ. Δήμας έδωσε έμφαση στην "πράσινη ανάπτυξη" που είναι, όπως είπε, θέμα όλων των κυβερνήσεων για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί με εναλλακτικές μορφές ενέργειας και στάθηκε ιδιαίτερα στους «πράσινους φόρους», τονίζοντας ότι πρέπει να είναι ουδέτεροι από πλευράς δημοσιονομικού χρέους, και να μην χρησιμοποιούνται από τους υπουργούς οικονομίας, κάτι που όπως είπε δυστυχώς γίνεται σε πολλές χώρες, για να αυξήσουν τα έσοδα στο ταμείο τους και δυσφημώντας έτσι τους πραγματικούς στόχους που είναι η προστασία του περιβάλλοντος.
"Η πρόταση μου είναι να επιστρέφονται οι πράσινοι φόροι στους χαμηλότερες και μεσαίες εισοδηματικές ομάδες ή να χρησιμοποιούνται για άλλους περιβαλλοντικούς λόγους", πρόσθεσε ο κ. Δήμας.

Ο κ. Δήμας δήλωσε αντίθετος με το έργο της εκτροπής του Αχελώου, τονίζοντας ότι τα έργα εκτροπών ποταμών είναι αντίθετα με την λογική της προστασίας του περιβάλλοντος. Είχε προηγηθεί σχετική ερώτηση από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος ζήτησε από τον κ. Δήμα να τοποθετηθεί για το μεγάλο αυτό περιβαλλοντικό πρόβλημα που παραμένει, όπως είπε, ανοικτό παρά τις καταδικαστικές αποφάσεις τόσο της ΕΕ όσο και του Συμβουλίου της Επικρατείας.


[nature.ert.gr]

Καθηγητής Αρθούρος Ζερβός, ο Νέος Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ

Τον καθηγητή Αρθούρο Ζερβό, έναν ένθερμο υποστηρικτή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, και με αναγνωρισμένη θητεία στο χώρο σε διεθνές επίπεδο, πρόκειται να προτείνει τη Κυβέρνηση ως το νέο Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΗ στην επόμενη Γενική Συνέλευση στις 15 Δεκεμβρίου. Ο καθ. Ζερβός ασχολείται με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας για περισσότερα από 25 χρόνια από επιστημονική, ερευνητική και τεχνολογική πλευρά, ανέπτυξε στρατηγικές διεύρυνσης του τομέα σε Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο επίπεδο, ενώ έχει υλοποιήσει περίπου 60 προγράμματα Έρευνας, Ανάπτυξης και Επίδειξης, χρηματοδοτούμενα κυρίως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως τονίζει ο καθηγ. Αρθούρος Ζερβός η ανάπτυξη των ΑΠΕ είναι μονόδρομος για την χώρα μας, τόσο στη λογική της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα όσο και της γενικότερης προστασίας για το περιβάλλον, ειδικά μέσα σε ένα γενικότερο σκηνικό ραγδαίας επιδείνωσης των κλιματικών όρων.

Ο καθηγ. Ζερβός μιλώντας με την ιδιότητα του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (EWEA) σε εκδήλωση που είχε διοργανώσει τον περασμένο Μάρτιο το ΠΑΣΟΚ, με θέμα «Πράσινη Ανάπτυξη-Η Πρόταση του ΠΑΣΟΚ» είχε τονίσει ότι «στο ελληνικό μικροσύστημα οι ΑΠΕ μπορεί να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Με αιχμή την αιολική ενέργεια την επόμενη δεκαετία και με σημαντική συνεισφορά από την ηλιακή ενέργεια, από τα φωτοβολταϊκά συστήματα, τόσο στις εφαρμογές στα κτίρια όσο και στις εφαρμογές μεγάλης κλίμακας, οι ΑΠΕ μπορούν να καλύψουν το 33% των ηλεκτρικών αναγκών μέχρι το 2020, το 55% μέχρι το 2030 και το 85% μέχρι το 2050».

Πεποίθηση του καθηγ. Ζερβού αποτελεί ότι «Το πέρασμα από τα ορυκτά καύσιμα στις ΑΠΕ τις επόμενες δεκαετίες θα μπορούσε ν' αντιμετωπίσει όλα τα προβλήματα του μέλλοντος».

Ο καθηγητής Αρθούρος Ζερβός διατελεί Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (EREC), της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (EWEA) και του Παγκοσμίου Συμβουλίου Αιολικής Ενέργειας (GWEC). Επίσης είναι Αντιπρόεδρος του Παγκοσμίου Δικτύου Πολιτικής για τις Ανανεώσιμές Πηγές Ενέργειας (REN21) και μέλος του συβουλευτικού οργάνου (Forum) της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας και Μεταφορών (DG TREN) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Επίσης ο καθ. Ζερβός είναι κάτοχος των πτυχίων BSc και MSc από το Πανεπιστήμιο του Princeton των Η.Π.Α. και των πτυχίων D.E.A. (Diplôme d´Etudes Approfondies) και Ph.D. (Diplôme de Docteur - Ingénieur) από το Πανεπιστήμιο του P. και M. Curie, της Γαλλίας, είναι μέλος ΔΕΠ του Τομέα Ρευστών, της Σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου από το 1982, όπου σήμερα κατέχει θέση Αναπληρωτή Καθηγητή.

Τέλος, είναι αρχισυντάκτης του «International Journal of Sustainable Energy» και μέλος της συντακτικής επιτροπής του διεθνούς περιοδικού «International Journal of Wind Energy». 
 
[Energeia.gr]

ΕΕ: στόχοι για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

eu-targets-cuts-greenhouse-gases-emissions
Οι ευρωβουλευτές, ενόψει της Συνόδου της Κοπεγχάγης για την Κλιματική Αλλαγή, τάχθηκαν υπέρ της επίτευξης μιας δεσμευτικής συμφωνίας, που θα περιλαμβάνει στόχους μείωσης των εκπομπών για τις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες, χρηματοδοτικές δεσμεύσεις αλλά και κυρώσεις για τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά από τους αρχηγούς κρατών ή κυβερνήσεων να δώσουν ύψιστη προτεραιότητα στο συγκεκριμένο θέμα.
Οι ευρωβουλευτές καλούν την ΕΕ να χαράξει μια κοινή εξωτερική πολιτική για το Κλίμα και να «παίξει» ηγετικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις της Συνόδου για τη Κλιματική Αλλαγή στη Κοπεγχάγη (COP 15).
Είναι απαραίτητο να επιτευχθεί μια νομικά δεσμευτική συμφωνία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2013.
Το ΕΚ εξέδωσε ψήφισμα με φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή, το οποίο υιοθετήθηκε με 516 ψήφους υπέρ, 92 κατά και 70 αποχές.
Η νέα δεσμευτική συμφωνία θα πρέπει να διασφαλίσει τα εξής:
•οι συλλογικές μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ανεπτυγμένες χώρες θα πρέπει το 2020 να  φτάσουν στο επίπεδο του 25%-40% σε σχέση με το 1990
•οι αναπτυσσόμενες χώρες θα περιορίσουν ως ομάδα την αύξηση των εκπομπών τους από 15% στο 30% κάτω από  τις συνηθισμένες πρακτικές.  Δεδομένης, ωστόσο, της οικονομικής βαρύτητάς τους, η Κίνα, η Ινδία και η  Βραζιλία πρέπει να δεσμευτούν  σε στόχους παρόμοιους με αυτούς των βιομηχανικών χωρών.
•οι ανεπτυγμένες χώρες θα παράσχουν επαρκή, βιώσιμη και προβλέψιμη οικονομική και τεχνική στήριξη στις  αναπτυσσόμενες χώρες. Η εν λόγω στήριξη θα πρέπει να «είναι νέα και συμπληρωματική της Επίσημης  Αναπτυξιακής Βοήθειας». Περίπου 5-7 δισ. από αυτά θα πρέπει να είναι δημόσια στήριξη «ταχείας εκκίνησης»  για την περίοδο 2010-2012.
•η συλλογική συνεισφορά της ΕΕ για τις προσπάθειες μετριασμού και τις ανάγκες προσαρμογής των  αναπτυσσομένων χωρών δεν θα είναι μικρότερη από 30 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2020
•οι στόχοι μείωσης των εκπομπών όσο και οι δεσμεύσεις χρηματοδότησης θα υπόκεινται σε ένα ενισχυμένο  καθεστώς συμμόρφωσης που να περιλαμβάνει έναν μηχανισμό έγκαιρης προειδοποίησης και κυρώσεων, όπως για  παράδειγμα η κατάργηση των μελλοντικών καταλογισμένων ποσοτικών μονάδων
•η διεθνής αεροπορία και ναυτιλία θα ενσωματωθούν σε μια συμφωνία στο πλαίσιο της Σύμβασης πλαισίου των  Ηνωμένων Εθνών για την Αλλαγή του Κλίματος (UNFCCC). Επιπλέον, οι συμφωνίες στους τομείς της αεροπορίας  και της ναυτιλίας θα πρέπει να θέσουν δεσμευτικούς στόχους ίδιους με αυτούς που έχουν θεσπίσει οι άλλοι  βιομηχανικοί κλάδοι.

[econews.gr]

Συνέδριο για πράσινες επενδύσεις

conference-green-investments

Συνέδριο με θέμα «Ευκαιρίες για πράσινες επενδύσεις στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα», η οποία διοργανώνεται από το Φορέα Διαχείρισης της περιοχής, την Κυριακή 29 Νοεμβρίου στις 2 το μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του φετινού  Money Show, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος».
Το εν λόγω συνέδριο θα γίνει στο ξενοδοχείο Regency Hyatt στην αίθουσα ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ΙΙΙ.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, οι επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν εντός ή περιφερειακά της προστατευόμενης περιοχής, θα μπορούν να ενημερωθούν σχετικά με τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Leader.
Οι παρεμβάσεις αφορούν τόσο σε ιδιωτικές επενδύσεις (μονάδες φιλοξενίας, χώρους εστίασης και αναψυχής, επισκέψιμα αγροκτήματα, μονάδες εναλλακτικού τουρισμού, γραφεία προώθησης εναλλακτικού τουρισμού, πολύ μικρές μεταποιητικές και βιοτεχνικές μονάδες, μονάδες οικοτεχνίας – χειροτεχνίας, επιχειρήσεις παραγωγής ειδών διατροφής, κλπ), όσο και μικρά δημόσια έργα υποδομής (τοπικά κέντρα τουριστικής πληροφόρησης, σήμανση αξιοθέατων, ποδηλατικές διαδρομές,ανάδειξη μνημείων, δημιουργία μουσείων, κλπ).
Παράλληλα, ο Φορέας Διαχείρισης της εν λόγω περιοχής, θα παρουσιάσει τις προτάσεις του για συνεργασία προς εταιρείες που εφαρμόζουν την εταιρική κοινωνική ευθύνη στον τομέα του περιβάλλοντος.
Επίσης θα υπάρχει έκθεση φωτογραφίας «Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα: ένας άγνωστος θησαυρός» με τις ομορφιές της εν λόγω περιοχής.
Πρόγραμμα Εκδήλωσης
Συντονίστρια:  Στέλλα Βαρελτζίδου, βιολόγος, προϊσταμένη Φ.Δ. Δέλτα Αξιού – Λουδία - Αλιάκμονα
-14:00 – 14:20: «Η Προστατευόμενη Περιοχή Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα και προτάσεις για ‘’πράσινες’’ συνεργασίες», Λία Παπαδράγκα, υπεύθυνη επικοινωνίας Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Αξιού – Λουδία - Αλιάκμονα
-14:20 – 14:40: «Πράσινες επιχειρηματικές ευκαιρίες στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα και χρηματοδοτικά εργαλεία», Γιώργος Πετρίδης, εκπρόσωπος Αναπτυξιακής Εταιρείας Θεσσαλονίκης
-14:40 – 15:00: «Επιτυχημένες συνεργασίες για τη φύση και τον άνθρωπο», Πέρη Κουράκλη, υπεύθυνη Βορείου Ελλάδος της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας
-15:00 – 15:20: «Δημιουργία ντοκιμαντέρ και προωθητικού βίντεο για το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού -Λουδία – Αλιάκμονα με χορηγική στήριξη», Δημήτρης Ζησόπουλος, σκηνοθέτης – συνεργάτης εταιρείας Science View.
-15:20 – 16:00: Συζήτηση

[econews.gr]

Τριμερής συνάντηση στις Πρέσπες

Άτυπη συνάντηση στις Πρέσπες για τη βιώσιμη ανάπτυξη και προστασία των λιμνών

 
Άτυπη συνάντηση με τους πρωθυπουργούς της Φύρομ και της Αλβανίας Νίκολα Γκρουέφσκι και Σαλί Μπερίσα, θα έχει την Παρασκευή στις Πρέσπες, ο Γιώργος Παπανδρέου, μετά από πρόσκληση που τους απηύθυνε, προκειμένου να συζητήσουν την προοπτική συνεργασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη και προστασία των λιμνών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση, η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού επιβεβαιώνει την ιδιαίτερα μεγάλη σημασία την οποία αποδίδει η Ελληνική Κυβέρνηση στα θέματα του περιβάλλοντος και έρχεται μόλις λίγες ημέρες πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της Κοπεγχάγης για την Κλιματική Αλλαγή και δύο μήνες πριν τη συμπλήρωση δέκα ετών από την έκδοση Κοινού Ανακοινωθέντος των τότε Πρωθυπουργών των τριών χωρών (2 Φεβρουαρίου 2000, Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων), με το οποίο διακήρυξαν τη δέσμευσή τους να συνεργασθούν για την προστασία του οικοσυστήματος των Πρεσπών.

Η Αθήνα επιδιώκει τη δημιουργία ενός πλαισίου με την εμπλοκή κοινοτικών προγραμμάτων και τεχνογνωσίας, ώστε η Ελλάδα, η ΠΓΔΜ και η Αλβανία να μπορούν να συνεργάζονται για να αντιμετωπίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα, ανέφερε ο εκπρόσωπος του υπουργείου των Εξωτερικών Γρ. Δελαβέκουρας. 
 
[skai.gr]

Καταζητείται ο δολοφόνος της αρκούδας στην Ροδόπη




Έναντι χρηματικής αμοιβής 5.000 ευρώ επικηρύχτηκε ο δράστης που σκότωσε και διαμέλισε το αρκουδάκι το προηγούμενο Σάββατο, στην περιοχή της Ροδόπης.

Ο Δήμος Σταυρούπολης Ξάνθης, ο οποίος εξέδωσε την επικήρυξη, ανακοίνωσε ότι ο δράστης -όπως φαίνεται από τα πρώτα στοιχεία- πάσχει από σοβαρές ψυχολογικές διαταραχές και κατά συνέπεια αποτελεί κίνδυνο για την τοπική κοινωνία. Ο Δήμος Σταυρούπολης βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με την Αστυνομία, τον τοπικό Κυνηγετικό Σύλλογο και την περιβαλλοντική οργάνωση «ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ», για τον εντοπισμό και τη σύλληψη του δράστη.

Αξίζει να σημειώσουμε:

Η αρκούδα είναι ένα σπάνιο και απειλούμενο είδος. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι ζουν 250. Μοναδικός της εχθρός είναι ο άνθρωπος. Ο φόνος της αρκούδας τιμωρείται από τον νόμο με ποινή φυλάκισης. Δέκα νεκρές αρκούδες βρέθηκαν σε διάστημα 8 μηνών στη χώρα μας.
 
[zougla.gr]

Σχεδόν έτοιμα τα αντιπλημμυρικά έργα στον Μαραθώνα





Στην ολοκλήρωσή τους οδεύουν τα αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα στη λίμνη του Μαραθώνα, καθώς και στην ευρύτερη περιοχή που επλήγη από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού.

Αυτό δήλωσε ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος επιθεώρησε μαζί με τον υφυπουργό Γιάννη Μαγκριώτη, τα έργα που πραγματοποιούνται από 30 τεχνικές εταιρείες στην περιοχή.

Εκτός από τα αντιπλημμυρικά, κατασκευάζονται και έργα προστασίας της λίμνης του Μαραθώνα από φερτά υλικά. Επίσης, υπό κατασκευή είναι ανασχετικά φράγματα, προκειμένου να μη μολυνθούν τα νερά της λίμνης από τις τοξικές ουσίες των καμένων δασών. 
 
[zougla.gr]