Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009

Υβριδικά εναντίον ηλεκτρικών

Οι Γερμανοί, σε κάθε περίπτωση, επιδιώκουν την τεχνολογική και παραγωγική ανεξαρτησία τους στον τομέα των μπαταριών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των διαθέσεών τους αποτελεί η σχετικά πρόσφατη εξαγορά από τη Mercedes ενός σημαντικού μέρους (10%) της αμερικανικής Tesla Motors, της εταιρείας που ήδη διαθέτει στην αγορά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες λιθίου και αυτονομία άνω των 200 χλμ./ώρα.

Η απαίτηση για αυξημένη αυτονομία είχε βέβαια ως αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους τα υβριδικά αυτοκίνητα, με πρώτο και καλύτερο αρχικά το Prius της Toyota (1998) και στη συνέχεια το Civic IMA της Honda. Ωστόσο, αυτά χρησιμοποιούν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης ως βασική κινητήρια δύναμή τους, με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να εκπέμπουν ρύπους.

Το πρόβλημα αυτό ήρθαν να λύσουν τα «επαναφορτιζόμενα» υβριδικά (ΕΥ). Τα αποκαλούμενα και «ηλεκτροκίνητα με εκτεταμένη αυτονομία» κινούνται για τουλάχιστον 40 - 50 χλμ. (καλύπτοντας πρακτικά πλήρως τις καθημερινές ανάγκες σε μετακινήσεις) αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα τους, λειτουργώντας ως οχήματα μηδενικών ρύπων. Ετσι, προς στιγμήν, φάνηκε ότι το άμεσο μέλλον ανήκει στα «επαναφορτιζόμενα», όπως το Chevrolet Volt των 40.000 δολαρίων που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο του 2010 η General Motors. Τα τελευταία γεγονότα, όμως, έρχονται να δείξουν μια στροφή υπέρ των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που χρησιμοποιούν τις πολλά υποσχόμενες μπαταρίες λιθίου, τις οποίες έως σήμερα γνωρίζαμε χάρη κυρίως στους φορητούς υπολογιστές.

Σύντομα στην παραγωγή


Η παρουσίαση στις αρχές Αυγούστου του ηλεκτρικού Nissan Leaf, του πρώτου προσιτού αυτοκινήτου του είδους, που θα βγει σε μαζική παραγωγή το 2010, δείχνει τις τάσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς πρόκειται για το πρώτο προσιτό αυτοκίνητο του είδους. Το γεγονός δεν είναι άσχετο με τις υπόλοιπες δραστηριότητες του γαλλοϊαπωνικού ομίλου, που τον Ιούλιο ανακοίνωσε τη δημιουργία δύο εργοστασίων, σε Πορτογαλία και Μεγάλη Βρετανία, τα οποία θα παράγουν μπαταρίες λιθίου. Ηδη η Renault ανακοίνωσε ότι το 2011 θα αρχίσει η διάθεση στην αγορά (αρχικά του Ισραήλ) ενός ηλεκτρικού τετράθυρου μοντέλου.

Τη δική της σημασία έχει και η συνεργασία της Peugeot - Citroen με τη Mitsubishi: το ηλεκτροκίνητο i-Miev, αναμένεται στα τέλη της χρονιάς, ενώ στη Φρανκφούρτη το είδαμε με τα σήματα της Peugeot. Είναι δε θέμα χρόνου να εμφανιστεί και ως Citroen, όπως θέμα χρόνου είναι και το να τα δούμε -όλα μαζί- στην αγορά.

Από την άλλη μεριά, ο δήμαρχος του Λονδίνου κ. Τζόνσον είχε ήδη ανακοινώσει από τον Απρίλιο ένα σχέδιο για την κυκλοφορία 100.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους του Λονδίνου μέχρι το 2015. Η προμήθεια ενός στόλου ηλεκτροκίνητων ελαφρών φορτηγών Ford Connect από τις δημοτικές Αρχές της πόλης εντάσσεται στο παραπάνω σχέδιο, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη δημιουργία 25.000 δημόσιων σταθμών επαναφόρτισης αυτών των οχημάτων. Ηδη οι προβλέψεις για την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάνουν λόγο για 58.000 κομμάτια παγκοσμίως το 2011, τη στιγμή που η φετινή παραγωγή δεν θα ξεπεράσει τις 9.500 μονάδες.


[ΟΙΚΟ της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ]


Share on Facebook